ОСНОВНА ТА СЕРЕДНЯ ОСВІТА В БОСНІЇ І ГЕРЦЕГОВИНІ (кінець ХХ – початок ХХІ ст.): ПІСЛЯВОЄННА ВІДБУДОВА, ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНІ ЗМІНИ

Автор(и)

  • Микола ГАЛІВ доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри історії України та правознавства, Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франкa, вул. Івана Франка, 24, м. Дрогобич, Україна, індекс 82100 , Україна https://orcid.org/0000-0001-7068-3124

DOI:

https://doi.org/10.69550/3041-1467.7.333205

Ключові слова:

Боснія і Герцеговинa, післявоєнна відбудова, система освіти, освітня політика, національна політика, сегрегація, «національна група предметів», якість освіти

Анотація

Мета статті – представити результати дослідження становища початкового та середнього шкільництва у Боснії і Герцеговині наприкінці ХХ – на початку ХХІ ст. Хронологічні межі дослідження пов’язані з завершенням Боснійської війни та сучасними кроками владних органів федеративної держави у сфері освіти. Методологія дослідження спирається на принципи історизму, системності, об’єктивності, а також на методи історико-генетичний, історико-типологічний, історико-системний, критики історичних джерел, контент-аналізу медійних матеріалів. Наукова новизна: уперше досліджено становище початкового та середнього шкільництва в умовах післявоєнної відбудови та євроінтеграційних прагнень Боснії і Герцеговини. Висновки. Досліджено, що у перші післявоєнні роки міжнародні організації та урядові структури Боснії і Герцеговини приділили значну увагу відбудові зруйнованих і пошкоджених війною закладів освіти. Поступово було сформовано систему управління освітою, яка характеризується масштабною децентралізацією, і надано їй правові засади. Наголошено, що децентралізована система перешкоджає єдиному підходу до освітньої політики. Розкрито структуру і організацію початкової (основної) та середньої освіти в Боснії і Герцеговині. Присвячено увагу таким проблемам, як зменшення кількості учнів, уплив національної політики, сегрегація і дискримінація учнів за етнічною та релігійною ознакою. Описано явище «дві школи під одним дахом», яке особливо поширене декількох кантонах з етнічно змішаним населенням. Констатовано деякі позитивні зміни у сфері основної і середньої освіти: зростання уваги до інформаційно-комунікаційних технологій, інклюзії, розвитку критичного мислення учнів. З’ясовано, що нерозв’язаними залишаються такі проблеми: а) низьке фінансування освіти; б) відсутність якісної освітньої політики та менеджменту в освіті; в) радикальна політизація освіти; д) повільне оновлення навчальних програм і планів, застарілих підручників; е) відсутність якісної системи підвищення кваліфікації вчителів; є) освіта мало пов’язана з економічним відновленням, а її зміст і якість часто не відповідає ринку праці.

Посилання

Данилишин, Б. (2022). Як відновлювати економіку після війни. Програмна відбудова Боснії та Герцеговини: уроки для України. LB.ua. URL: https://lb.ua/blog/bogdan_danylysyn/510994_yak_vidnovlyuvati_ekonomiku_pislya.html

Косаревич, С. (2022). Післявоєнна відбудова Боснії і Герцеговини. URL: https://dc.org.ua/news/reconstruction-bosnia

Освіта після війни. (2023). Освіта після війни: який досвід варто переосмислити вже зараз. URL: https://hovorymo.live/at-school/0350/

Стратегија развоја. (2016). Стратегија развоја образовања Републике Српске за период 2016–2021. године. URL: https://predstavnistvorsbg.rs/pdf_dokumenti/2019/strategija_razvoja_obrazovanja_rs_2016_2021.pdf

Стратегија развоја. (2022). Стратегија развоја предшколског, основног и средњег васпитања и образовања Републике Српске за период 2022–2030. године. URL: https://www.vladars.net/sr-SP-Cyrl/Vlada/Ministarstva/mpk/predskolsko/PublishingImages/Pages/News/Стратегија%20развоја%20предшколског%20основног%20и%20средњег%20васпитања%20и%20образовања_453764767.pdf

godina partnerstva. (2022). 30 godina partnerstva ka prosperitetnoj budućnosti za Bosnu i Hercegovinu. URL: https://thedocs.worldbank.org/en/doc/e5d87c17a4a71f34ad8863141acdb5d5-0080012024/original/WB-BosniaHerzegovina-Brochure-Bosnian.pdf

Bosna i Hercegovina. (2024). Bosna i Hercegovina: Reforme u osnovnom i srednjem obrazovanju. URL: https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/bs/national-education-systems/bosnia-and-herzegovina/bosna-i-hercegovinareforme-u-osnovnom-i-srednjem

Branković, N., & Arapović, A. (2010). Obavezno srednje obrazovanje u BiH: ambijent i perspektive. Tuzla.

Čustović, Z. (2014). Segregation, Education and Nationalism: Two Schools Under One Roof System in Bosnia and Herzegovina. Politheor. European Policy Network. URL: https://politheor.net/segregation-education-and-nationalism-two-schools-under-one-roof-system-in-bosnia-and-herzegovina-2/

Federalni zavod za statistiku. (2012). Federalni zavod za statistiku. Srednje obrazovanje u Federaciji Bosne i Hercegovine kraj 2010./2011. i poetak 2011./2012. Statistički Bilten. Sarajevo. URL: https://fzs.ba/wp-content/uploads/2016/06/SB-174Srednje.pdf

Federalni zavod za statistiku. (2022). Federalni zavod za statistiku. Srednje obrazovanje 2021. Statistički Bilten. Sarajevo. URL: https://fzs.ba/wp-content/uploads/2022/07/Srednje-obrazovanje-2021-.pdf

Haliv, M., & Ilnytskyi, V. (2023). Education between “class” and “nation”: the influence of the theory of class struggle on Ukrainian educational historiography (1920s – 1980s). Echa Przeszlosci, 24 (2), 123–139.

Haliv, М., & Ilnytskyi, V. (2021). The methods of internal criticism of written sources in the works of ukrainian historians: on the example of scientific narratives on the history of education (1840s – 1930s). Annales Universitatis apulensis. – Series Historica, 1 (25), 281–297.

Husić, M. (2017). Ideološka dimenzija obrazovanja u Bosni i Hercegovini – paradigma koja se obnavlja. Zbornik radova Pravnog fakulteta u Tuzli, 2, 162–176.

Ilnytskyi, V., & Haliv, M. (2022). Theoretical Argumentation in the Historical Narrative of Ukraine of the Second Half of the 19th – First Half of the 20th century (on the Example of Research in the History of Education). Eminak: Scientific Quarterly Journal, 3 (39), 66–80.

Informacija. (2022). Informacija o statističkim pokazateljima u obrazovanju u Bosni i Hercegovini za 2022.godinu. URL: https://www.mcp.gov.ba/attachments/bs_Migrirani_dokumenti/Sektori/Obrazovanje/Obrazovanje-ostalo/Informacija_o_statistickim_pokazateljima_u_obrazovanju_u_BiH_u_2022_godini.pdf

Kapo, M. (2012). Nacionalizam i obrazovanje: Studija slučaja Bosna i Hercegovina. Sarajevo: Fond otvoreno društvo Bosna i Hercegovina.

Krajišnik, N., & Ibrahimović, N. (2022). BiH: Reforme obrazovanja kao nemirno more. Aljazeera. https://balkans.aljazeera.net/opinions/2022/8/18/manifest-reforme-obrazovanja

Okvirni zakon. (2003, 2007). Okvirni zakon o osnovnom i srednjem obrazovanju u Bosni i Hercegovini. Paragraf. URL: https://www.paragraf.ba/propisi/bih/okvirni-zakon-o-osnovnom-i-srednjem-obrazovanju-u-bosni-i-hercegovini.html

Osnovne Škole u BIH. (2024). Osnovne Škole u BIH. Broj učenika manji za skoro 4.000 u odnosu na prethodnu godinu. Hercegovina.info. URL: https://www.hercegovina.info/vijesti/osnovne-skole-u-bih-broj-ucenika-manji-za-skoro-4-000-u-odnosu-na-prethodnu-godinu/222506/

Pasalic-Kreso, A. (1999). Education in Bosnia and Herzegovina: Minority Inclusion and Majority Rules. The system of education in BiH as a paradigm of political violence on education. Current Issues in Comparative Education, 2(1), 6–13.

Pasalic-Kreso, A. (2008). The War and Post-War Impact on the Educational System of Bosnia and Herzegovina. International Review of Education, 54(3/4), 353–374.

Radić, N., & Kabil, S. (Comps.) (2009). Podijeljene škole u Bosni i Hercegovini, Sarajevo: UNICEF.

Sadiković, M. (2018). Podijeljene škole: Mi na jednom, oni na drugom spratu. Radio Slobodna. URL: https://www.slobodnaevropa.org/a/podijeljene-skole-bih/29070500.html

Soldo, A,. Salibašić, A., Marshall, A., etc. (2017). Obrazovanje u BiH: čemu (ne) učimo djecu? Analiza sadržaja udžbenika nacionalne grupe predmeta u osnovnim školama. Sarajevo: Mas Media Sarajevo, Fond otvoreno društvo BiH.

Statistika obrazovanja. (2018). Statistika obrazovanja od kraja 2014/2015 do početka 2018/2019 školske godine. Brčko: Agencija za statistiku Bosne i Hercegovine Podružnica/Ekspozitura Brčko.

Strateške pravce razvoja obrazovanja. (2008). Strateške pravce razvoja obrazovanja u Bosni i Hercegovini sa planom implementiranja, 2008.–2015. URL: https://aposo.gov.ba/sadrzaj/uploads/Strate%C5%A1ki-pravci-razvoja-obrazovanja-u-Bosni-i-Hercegovini-sa-planom-implementiranja-2008.-2015..pdf

Two Schools Under One Roof. (2018). “Two Schools Under One Roof”. The Most Visible Example of Discrimination in Education in Bosnia and Herzegovina. OSCE. URL: https://www.osce.org/files/f/documents/3/8/404990.pdf

Utvrđen program reformi. (2002). Utvrđen program reformi obrazovanja u BiH. URL: https://ba.voanews.com/a/a-29-a-2002-10-14-3-1-85922422/670879.html

Zakon o Agenciji. (2007). Zakon o Agenciji za predškolsko, osnovno i srednje obrazovanje. URL: https://aposo.gov.ba/sadrzaj/uploads/Zakon-o-Agenciji.pdf

Žužić, D. (2020). Obrazovanje u BiH: analiza sadržaja udžbenika nacionalne grupe predmeta. Završni magistarski rad. Sarajevo.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-02

Номер

Розділ

Статті