ВІД РАДЯНСЬКОЇ МОДЕЛІ ДО СТАНДАРТІВ НАТО: РОЗВИТОК МЕТОДОЛОГІЇ ВИВЧЕННЯ ТА ВПРОВАДЖЕННЯ ДОСВІДУ У ЗБРОЙНИХ СИЛАХ УКРАЇНИ (1991 – 2024)
DOI:
https://doi.org/10.69550/3041-1467.6.326254Ключові слова:
організаційне навчання, методологія вивчення та впровадження досвіду, Збройні Сили України, НАТОАнотація
Метою статті є проведення історичного аналізу розвитку методології вивчення та впровадження досвіду у Збройних Силах України (1991 – 2024) для подальшого вдосконалення принципів, підходів і механізмів організаційного навчання. Методологія дослідження ґрунтується на використанні ретроспективного підходу, методів історичного аналізу та системного аналізу військових реформ. Актуальність праці зумовлена російсько-українською війною (2014 – 2024), що триває, та критичною необхідністю підвищення ефективності організаційного навчання у Збройних Силах України. Наукова новизна дослідження полягає у комплексному аналізі еволюції методології вивчення та впровадження досвіду в українських військах (силах) протягом 1991 – 2024 років із виокремленням її ключових компонент. Уперше в українському науковому дискурсі оцінюється ефективність організаційного навчання через концепцію “абсорбційної спроможності”, яка широко застосовується у військовій науці західних країн. Також дослідження визначає динаміку оперативності циклу ВВД як важливого показника спроможності військових структур до швидкого реагування на виклики. Отримані результати можуть бути використані для подальшого вдосконалення Системи вивчення та впровадження досвіду у Збройних Силах України та підвищення її відповідності стандартам НАТО. Висновки. Аналіз еволюції методології вивчення та впровадження досвіду у Збройних Силах України (1991 – 2024) засвідчує, що перехід від радянської системи до стандартів організаційного навчання Альянсу сприяв покращенню цієї практики, що, зі свого боку, дало можливість підвищити адаптивність українських військ до сучасних викликів. Реалізація в українському війську концепцій і механізмів НАТО забезпечило вдосконалення процесу збору, аналізу, поширення та практичного використання здобутих уроків, що критично важливо для ефективного реагування на динамічні умови воєнних (бойових) дій.
Попри досягнутий прогрес, зберігається низка викликів, серед яких – необхідність прискорення обміну інформацією про бойовий досвід, розширення цифрових інструментів для його обробки й інтеграції у практичну діяльність військ. Важливими завданнями залишаються створення Порталу вивчення та впровадження досвіду, підвищення рівня обізнаності особового складу про механізми організаційного навчання, посилення ролі командирів у процесі вивчення і впровадження досвіду.
Посилання
Біла книга. (2011). Біла книга 2010. Збройні Сили України. Київ: Міністерство оборони України.
Воєнна історія. (2011). Воєнна історія. Офіційний сайт Міністерства оборони України. URL: https://www.mil.gov.ua/ministry/istoriya.html.
Доктрина. (2020). Доктрина з вивчення та впровадження досвіду у Збройних Силах України. ВКП 7-00(01).01. 3.07.2020 р. URL: https://sprotyvg7.com.ua/wp-content/uploads/2022/05/Доктрина-з-вивчення-та-впровадження-бойового-досвіду.pdf
Інструкція. (2020). Тимчасова інструкція вивчення та впровадження досвіду у Збройних Силах України. ВКДП 7-00(01).01. 15.07.2020 р. URL: https://sprotyvg7.com.ua/wp-content/uploads/2024/02/2_ВКДП-7-0016201.01-ТИМ-ІН-З-ВВД-У-ЗСУ.pdf
Котелянець, О. (2012). Актуальні питання розвитку міжнародної миротворчої діяльності України. Стратегічні пріоритети. Національний інститут стратегічних досліджень, 2 (23), 185–190.
НДР. (2020). Науково-дослідна робота, шифр “Досвід-ЗСВ”. Звіт заключний. Державна реєстрація № 0120u102708. Львів: НАСВ.
План. (2018). План створення у Збройних Силах України перспективної системи узагальнення та впровадження досвіду. Затверджений начальником Генерального штабу Збройних Сил України 27.11.2018.
Dyson, T. (2019). Organisational Learning and the Modern Army: A New Model for Lessons-Learned Processes. Abingdon: Routledge.
Dyson, T. (2020). A revolution in military learning? Cross-functional teams and knowledge transformation by lessons-learned processes. European Security, 29 (4), 483–505. DOI: 10.1080/09662839.2020.1795835.
Dyson, T., & Pashchuk, Y. (2022). Organisational learning during the Donbas War: the development of Ukrainian Armed Forces lessons-learned processes. Defence Studies, 22 (2), 141–167. DOI: 10.1080/14702436. 2022.2037427.
Leavitt, C. (2011). A Comparative Analysis of Three Unique Theories of Organisational Learning. Institute of Education Sciences Publications. September 14. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED523990.pdf.
Marcus, R. (2015). Military innovation and tactical adaptation in the Israel-Hizballah conflict: the institutionalization of lesson-learning in the IDF. Journal of Strategic Studies, 38 (4), 500–528.
NATO. (2022). The NATO Lessons Learned Handbook. NATO Joint Analysis and Lessons Learned Centre. Fourth Edition.
Pashchuk, Y. (2024). Military-historical analysis of implementation of the lessons learned process according to NATO standards in the Armed Forces of Ukraine (2019 – 2024). Voienno-istorychnyi visnyk, 3(53), 5–15. DOI: 10.33099/2707-1383-2024-53-3-5-14.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Юрій ПАЩУК

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.